جهیز اگزوز کونیگزگ چگونه ۳۰۰ اسب دود به غلبه اضافه می کند؟

admin دسته‌بندی نشده

با شیرهدار ترشدن مقررات زیست محیطی و آلایندگی، بسیاری از افراد خیال می کنند دیگر عهد سوپراسپرت های دارای موتور احتراق داخلی به عاقبت رسا است؛ ولی این تصور حداقل هنوز صحت ندارد. قطعا سراب جدید سوپراسپرت های هیبریدی جذابیت یدکی دارند؛ اما هیچ کدام فعلا به پای محصولات گونیگزگنمی رسند. گونیگزگ برای اینکه بوسیله بازده فراوان دست پیدا درنگ و بی قراری زمان بتواند از پسِ استانداردهای آلایندگی ابکی همچنین بربیاید، سیستم اگزوز تازه ای برای محصولاتش طراحی کرده است. 

همه ی خودروهای مدرن مبدل های کاتالیست دارند که به پاک شدن گازهای اگزوز کمک می نرم. با توجه به این مسئله که مبدل کاتالیستی برای کارکردن حتما باید گرم شود و در زمان سردبودن کارایی چندانی ندارد، بسیاری از خودروها از پیش کاتالیزور (Pre-cat) همچنین مصرف می کنند. پیش کاتالیزور قبل از مبدل کاتالیست اصلی نصب می شود و داخل زمان سردبودن پیشرانه، گازهای خروجی را تصفیه می کند. متأسفانه پیش کاتالیزور به وضع ای است که با گرم شدن پیشرانه و ابتدا به کار مبدل کاتالیست اصلی، همچنان داخل جای خود پایا می ماند و از مدار خارج نمی شود. همین محدودیت علت می شود پیش کاتالیزور به مانعی برای در رو گاز دگرگونی شود و بدین ترتیب، مقداری از قدرت پیشرانه را هدر دهد. گونیگزگ برای اینکه از هدررفت نیروی تولیدی پیشرانه در این حصه جلوگیری کند، ایده ی خود را در سال ۲۰۰۴ معرفی کردن کرد. 

بهترین سازی در سیستم اگزوز درحقیقت بوسیله قدرت پیشرانه اضافه نمی کند؛ بلکه از هدررفتن غلبه جلوگیری می درنگ. یکی از ساده ترین راه های افزایش غلبه این چنینی حذف کردن تمامی کاتالیست ها و استعمال از لوله ی مستقیم است؛ اما این مورد فقط درون خودروهای مسابقه ای استفاده می شود؛ چراکه در این روش، خودرو آلایندگی زیادی دارد و خودروسازان مشروع نیستند از آن در خودروهای تولید انبوه استفاده کنند. 

ازآنجاکه خودروسازان در سال های اخیر به مسئله ی بازده عظمت اضافی می دهند، تقریبا همه ی آن ها بوسیله سمت پیشرانه های توربوشارژ رفته اند. در پیشرانه های توربوشارژ، دو راه حل درمقابل سازندگان استراحت دارد: ۱. پیش کاتالیزور را قبل از توربوشارژر و مبدل کاتالیست پا بر جا را سپس از توربوشارژر قرار دهند؛ ۲. پیش کاتالیزور و مبدل کاتالیست را پس ازآن از توربوشارژر نصب کنند.

خوبیِ قراردادن پیش کاتالیزور داخل دست خط اگزوز قبل از توربوشارژر در این است که به دلیل نزدیک تربودن به پیشرانه، پیش کاتالیزور زودتر گرم می شود و عملکرد انعام از خود نشان می دهد. ایراد این طرح درون این است که پیش کاتالیزور چون مانعی به خشکی امدن سر گونه حرکت دود است، در حروف لول دود مقاومت خلق کردن می کند و این باعث کاهش انرژی گازهای خروجی از محفظه ی احتراق و بوسیله دنبال آن کاهش عملکرد توربوشارژر می شود. در این طرح، توربوشارژرها نمی توانند بوسیله رخساره آنی هوشیار عمل شوند و کمی تأخیر خواهند داشت. 

مقاله های مرتبط:ابرخودروهای دوست داشتنی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرتابرخودروهای کونیگزگ چگونه مخلوق می شوند؟

در ایده ی دوم که پیش کاتالیزور و مبدل کاتالیستی هر دو پس از توربوشارژر نصب می شوند، با اینکه توربوها تأخیر کمتری خواهند داشت، این علت می شود بیشتر گرمای گازهای خروجی همچنین داخل توربوشارژر جذب و باعث شود گرم شدن پیش کاتالیزور و مبدل کاتالیست بیشتر کشش بکشد و این امر کارایی کاتالیزورها را کاهش می دهد. درهرصورت، فعلا خودروسازان ناچار ند بین این دو ایده، یکی را انتخاب کنند و هر طرح مزایا و معایب خویشتن را دارد. 

حال به ایده ی شروع گونیگزگ در سال ۲۰۰۴ برمی گردیم. این سیستم اگزوز Rocket Cat شهرت داشت و نخستین بار در مدل CCR معرفی شد. در این طرح، پیش کاتالیزور و مبدل کاتالیسیت واقعی در ادامه هم قرار دارند؛ اما مغایرت در این است که قطر جهیز اگزوز درون اندکی که پیش کاتالیزور قرار دارد، بیشتر از خودِ پیش کاتالیزور است. بیشتربودن قطر لوله در این بخش باعث می شود فضایی خالی در اطراف پیش کاتالیزور بود داشته باشد که گازهای اگزوز از آنجا نیز بتوانند عبور کنند.

در دور موتورهای کم، گازهای خروجی اگزوز بوسیله راحتی به جانب پیش کاتالیزور حرکت و از آن عبور می کنند. در این حالت، از طرف پیش کاتالیزور همچنین پایداری چندانی ایجاد نمی کند، گازها به راحتی از آن گذر می کنند و بوسیله جانب مبدل کاتالیست اصلی می جریان. با افزایش دور موتور و بوسیله دنبال آن افزایش سرعت و فشار، گازهای خروجی از محفظه ی احتراق مقاومتی که پیش کاتالیزور دربرابر گازها ایجاد می کند، افزایش می یابد و بدین ترتیب به دلیل قطر بیشتر لوله که بدان رمز کردیم، بخشی از گازهای عبوری بدون اینکه از پیش کاتالیزور عبور کنند، به سمت مبدل کاتالیست می جریان. در این سنخ سیستم اگزوز، گونیگزگ توانست از هدررفتن ۱۰۰ اسب دود از قدرت موتور جلوگیری درنگ. 

ایده ی دوم گونیگزگ مربوط به سال ۲۰۱۱ است و اولین بار در استاندارد آگرا RS استفاده شد. پیشرانه ی آگرا RS می تواند ۱,۱۶۰ اسب بخار غلبه تولید کند؛ به همین دلیل، به جهیز اگزوز کارآمدتری داخل این خودرو نیاز بود. در سیستم دوم، گونیگزگ مسیر اگزوز را به دو قسمت تقسیم کرده است و دو حروف مجزا وجود دارد: در سطر اول، توربوشارژر و پس از آن مبدل کاتالیست حیات دارد و درون سطر دوم نیز، پیش کاتالیزور نصب شده است. مسیر دوم راه خود را قبل از توربوشارژر شروع می بطی ء و پس از توربوشارژر، دوباره به مسیر حقیقی می پیوندد و بدین ترتیب، گازها دوباره از مبدل کاتالیست نیز عبور خواهند کرد.

بوسیله نوعی می قابلیت گفت سطر پیش کاتالیزور داخل این سیستم فقط توربوشارژرها را دور زده است. زمانی که پیشرانه بدیع واضح شده و سرد است؛ چون نیاز به غلبه بالا بود ندارد، سوپاپ برقی مسیر گذر اگزوز از توربوشارژر را می بندد و گازهای اگزوز تماما به جانب پیش کاتالیزور و پس ازآن مبدل کاتالیست می روند.

شاید این سؤال برایتان ابداع شود که چرا باید دست خط توربوها بسته باشد. در جواب باید گفت اتفاقا این جهیز بی اندازه هوشمندانه مدل سازی شده است؛ از طرف هنگام سردبودن پیشرانه، اصلا نباید فشار زیادی روی آن بیدار کرد؛ به همین دلیل، از مدار بیرون بودن توربوها نیز نکته ی بدی زدودن. با گرم شدن پیشرانه، سوپاپ برقی دیگری مسیر سمت پیش کاتالیزور را می بندد و سوپاپ مسیر توربو بازمی شود. داخل این زمان، مدفوع های اگزوز بیدار توربو شارژر می شوند و بعد از مبدل کاتالیست نیز گذر می کنند. گونیگزگ با این طراحی، مشکل موجود در خودروهای عادی را برطرف کرده است. همچنین، این خودروساز مدعی است با این طراحی توانسته تا ۳۰۰ اسب بخار بوسیله قدرت پیشرانه افزایش کند. بیشتر بخوانید:پتنت تسلا برای گرم و سرد کردن صندلی های خودرو با مایعپورشه 911؛ خودرو اسپرت آلمانی ها چگونه جاودانه شد؟استفاده از مواد منفجره برای افزایش امنیت در خودروهای برقینگاهی بوسیله سابقه کارگر لوریس بیکوکی؛ راننده برجسته بوگاتی، پاگانی و کونیگزگنیسان با ربات های جدید، تولید قطعات خودرو را آسان می کند

شاید دوست داشته باشید:

مبدل گشتاور چگونه باعث بهبود عملکرد خودرو می شود؟

تا بوسیله حال نسخه های متعددی از جعبه دنده های خودکار به بازار عرضه شده اند اما موفق ترین سنخ […]

آموزش عکاسی از خودرو داخل پنج وعده ساده

یک تصویر از هزاران یکسره گویاتر است. این عموم شاید کمی کلیشه ای به رویت برسد؛ ولی نمی توان درستی […]