راهنمای تمامیت مراقبت از خودرو

admin دسته‌بندی نشده

انجام دادن بوسیله موقع و صحیح سرویس های خودرو نه عزب ارزش وسیله ی نقلیه را در تمام مدت حفظ کردن می نرم بلکه قابلیت اطمینان و ایمنی آن را هم حفظ می کند. یک سرویس متداول خودرو شامل کارهایی است که برخی از آن ها را نمی توان تو منزل ادا عدالت و لازم است به مکانیک مراجعه شود. با بود این شناختن سرویس های خودرو و نحوه ی ارتکاب دریافت آن ها برای یک راننده می تواند بسیار کاری باشد. داخل دنباله در چهار بخش محتوی فیلترها و مایعات، ترمزها و تسمه ها، سیستم الکتریکی و تقدیر خارجی خودرو بوسیله شرح عملیات های مورد نیاز در سرویس و نگه داری اتومبیل خواهیم پرداخت.۱. فیلترها و مایعات خودرو

بررسی نیازهای خودرو با رجوع بوسیله دفترچه ی راهنما

بسیاری از سرو هایی که روی خودروها عمل می شوند، مشترک هستند و در تمام جهان به یک شکل انجام می شوند. اما برخی از درخت سرو ها متفاوت است و باید آن را بسته به نوع، برند و سال پیدایش خودرو اجرا داد. برای این منظور باید دفترچه ی راهنمای خودرو را حتما مطالعه کرد. داخل دفترچه ی راهنمای هر خودرویی گفته می شود که سرویس های آن خودرو داخل چه فواصلی باید اجرا شوند. یکی از درخت سرو هایی که در هر معیار خودرو نفاق دارد، زمان تعویض تسمه تایم است. تأخیر در تعویض کردن تسمه تایم می تواند باعث آسیب دیدن سواری خودرو و بوسیله خصوص سرسیلندر شود. 

اگر بوسیله پیش نویس راهنمای خودرو دسترسی ندارید، به وب سایت سازنده مراجعه کنید. 

بررسی مخازن و افزودن کردن مایعات داخل صورت نیاز

دامن کاپوت خودرو چندین خزانه پلاستیکی برای مایعات مختلف خودرو شبیه چربی ترمز، آب رادیاتور، مایع سرتیز شور و روغن هیدرولیک کار وجود دارد. هر یک از این مخازن دو خط روی بدنه ی خویشتن دارند که حد مملو و خالی خرمن را نشان می دهد. چنانچه راننده در هنگام بازدید مخازن مشاهده کند که نقد شو مخزنی از کمیت حداقل مجاز پایین تر رفته است، باید مایع را اضافه کند تا حدی که سطح مایع به خط بالایی یعنی حداکثر میزان برسد. 

فدایی از خودروها نیازمند نوع خاصی از ابگونه خنک کننده خواه روغن ترمز هستند. بخاطر دانستن این اطلاعات باید حتما به دفترچه ی راهنمای خودرو مراجعه کرد. بخاطر پر کردن مایع نخست باید درون خرمن را باز کرد، پس ازآن مایع را تا شیار Full لبالب کرد و در مخزن را مستقر عقد. 

تعویض روغن موتور بوسیله ازای هر ۵ هزار کیلومتر

بهتر است فارغ از جنس خودرو، روغن موتور را هر ۵ هزاره کیلومتر یک وعده تعویض کنید. بخاطر این کار باید خودرو روی جک یا چاله برده شود و با باز کردن پیچ مشخص، روغن آن را تخلیه کرد. سپس باید فیلتر چربی را استثنا کرد. پیش از نصب فیلتر روغن جدید بهتر است اندکی روغن را با انگشت به واشر دور آن آغشته کرده و پس ازآن فیلتر جدید را داخل جای خود محکم کرد. مرحله ی بعدی بسته شدن پیچ کارتل و سپس انباشته کردن روغن اتومبیل است. 

طی پر کردن چربی موتور باید نمونه و نوع روغن را از پیش نویس ی راهنمای خودرو تجسس کرد. خودروهای مختلف ظرفیت روغن سواری متفاوتی دارند؛ تو نتیجه حتما باید میزان دقیق را از دفترچه چک کرد.

تعویض سالانه ی فیلتر هوا

فیلتر هوای سواری از ادخال آلودگی ها و مزار بوسیله درون سواری جلوگیری می درنگ. بیشتر فیلترهای فضا را باید سالی یک بار تعویض کرد. فدایی فیلترها نیز تو راسته بود دارند که احتیاج بوسیله تعویض آن ها نیست و تنها باید مبرا شوند. فیلتر هوا تو قدری به نام هواکش گمارش می شود. هواکش در خودروهای متنوع با کاربرد از پیچ یا مسدود کلیپسی متناسب جداسازی است تا بتوان به فیلتر فضا دسترسی پیدا کرد.

پس از استثنا کردن فیلتر کهنه، باید فیلتر جدید را درون هواکش فراغت رحم و هواکش را بوسیله طور صحیح در جای خود بست. 

از سوخت مناسب با نوع خودرو استفاده کنید

عدد اکتان نشان دهنده ی مقاومت و ایستادگی بنزین داخل مقابل فشار است. پیشرانه هایی که ضریب غلظت بالایی دارند (مشابه پیشرانه های توربوشارژریا سوپرشارژر) معمولا به سوخت با اکتان بالا حاجت دارند. استفاده از بنزین اکتان پایین درون این طور خودروهایی می تواند باعث خرابی پیشرانه و به وجود آمدن مشکلات متعدد در کشش زمان شود. داخل اکثر خودروهایی که احتیاج به سوخت اکتان پشته دارند، این مسئله روی داخل باک تالیف می شود. چنانچه چنین چیزی را تو آنجا مشاهده نشود، باید به دفترچه ی راهنمای خودرو رجوع کرد. 

تعویض فیلتر سوخت به ازای هر ۶۰ هزار کیلومتر

فیلتر بنزین وظیفه ی جلوگیری از ورود مزار و ذرات زیادی بوسیله جهیز سوخترسانی را به خشکی امدن عهده داری دارد. فیلتر سوخت را می نبوغ با متعاقب کردن مسیر بنزین از سمت باک تا محفظه ی سواری پیدا کرد. از نظر قشری فیلتر بنزین شبیه یک ستون استوانه ای است که یک مجرای ورودی و یک خروجی دارد. طی جدا کردن فیلتر سوخت بهتر است یک ظرف پایین تر آن پژمان شود تا اگر بنزین داخل آن مطلع به بیرون ریختن کرد، بتوان نشتی را کنترل کرد. برای استثنا کردن نگه دارنده ی فیلتر بنزین نیز می قابلیت از یک پیچ گوشتی سهل ی دو روشنایی مصرف کرد. طی نصب فیلتر بنزین باید به سبب نصب آن توجه کرد و این تک معمولا با یک علامت روی فیلتر نشان داده می شود. 

تعویض آب رادیاتور یک بار در سال

سالی یک بار باید آب رادیاتور خواه ضدیخ را دفع کرد. برای این منظور تو بعضی خودروها یک پیچ تخلیه زیر رادیاتور قرار دارد و در دیگر مدل ها حزن باید با باز کردن شلنگ های رادیاتور، ضدیخ را تخلیه کرد. بعد باید در رادیاتور را در بخش بالایی آن باز کرده و نقیض خ و آب را افزودن کنیم. تو اکثر خودروها ضدیخ و آب را باید با نسبت ۵۰/۵۰ مخلوط کرد ولی بخاطر اطمینان بهتر است دفترچه ی راهنمای خودرو چک شود. بررسی چرک نویس ی راهنما از این سبب حائز اهمیت است که ممکن است سازنده ضدیخ خاصی را برای خودرو پیشنهاد کند. حجم مایع تک نیاز همچنین در دفترچه ی راهنما قید می شود. 

پاک کردن رادیاتور از حشرات

باقی باقی مانده ی حشرات روی رادیاتور می تواند تأثیر منفی روی کارایی این قطعه ی مهم داشته باشد. بخاطر محلول این شاق محلول های مخصوصی درون بازار وجود دارند که با اسپری کردن آن ها روی رادیاتور به راحتی می توان حشرات را پاک کرد. این اسپری باید ۲ دقیقه روی رادیاتور همیشگی بماند و سپس می قابلیت آن را پاک کرد. تلاقی اشیای خیس و ابکی بوسیله رادیاتور می تواند به آن آسیب بزند پس طی پاک کردن باید بپا بود. ۲. نگه داری از ترمزها، شلنگ ها و کمربند ها

لنت های ترمز را هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض کنید

بروز مشکل در سیستم ترمز می تواند بسیار خطرناک باشد بوسیله همین علت اگر راننده احساس نرم که ترمزها کارایی کافی ندارند، باید نسبت به تعویض لنت ها اقدام نرم. اگر مالک بخواهد این کار را در مسکن اجرا دهد، باید خودرو را روی جک ببرد و چرخ ها را باز بطی ء. مرحله ی بعد اینده استثنا کردن کالیپر ترمز است که این کار با باز کردن دو پیچ انجام می شود. سپس می نبوغ به استراحت لنت ها را از جای خویشتن درآورد. برای اینکه به راحتی بتوان پیستون های کالیپر را بوسیله دنبال هل داد، می شود از یک گیره ی C لباس یا از یک خم گوشتی بوسیله نشانی اهرم مصرف کرد. 

تعویض تسمه های خراب

در هر سرویس دوره ای لازم است که کمربند های خودرو دیدار و تو صورت نیاز تعویض شوند. هنگام استراحت دادن تسمه ی جدید درون جای خود باید دقت شود که دست خط تسمه به درستی دنبال شده و تو جای صحیح قرار داشته باشد.

تعویض شلنگ های آسیب دیده

با باز کردن کاپوت بوسیله استراحت می توان قدم های پلاستیکی را بازدید کرد. اگر هرگونه پارگی یا صرفنظر روی شلنگ مشاهده شود، باید آن را تعویض کرد. هنگام استثنا کردن دامنه ها هم باید توجه داشت که زیر آن ها یک ظرف گرفته شود که نقد شو یا روغن بوسیله جاهای دیگر نریزد. پیش از نصب شلنگ جدید بی آرامی باید قطر و کشش آن سیلی شود.۳. نگه داری از سیستم صاعقه خودرو

قطب های باتری را سالی یک بار تمیز کنید

راهنما های باتری گاه سولفاته می شوند و جرم می گیرند. این معصیت گیری می تواند روند ارسال جریان برق را با مشکل مواجه نرم. بخاطر پاک کردن این جرم ها مبدا باید رهبر منفی باتری را آزاد کنید. راهنما های باتری با افلیج کردن خم بالای آن ها به سادگی جدا می شوند. سپس قطب مثبت را آزاد کنید. بخاطر ازاله جرم سولفات یک قاشق غذاخوری معادل ۱۳.۸ گرم جوش شیرین را با یک فنجان یا ۲۴۰ میلی لیتر آب مخلوط کنید و بعد با یک مسواک قطب های باتری را بشویید. 

با استعمال از مسواک حزن طریق باتری ها و بی آرامی سر فلزی سیم ها را تمیز کنید. پیش از نصب دوباره ی سر باتری ها، آن ها را با دستمال خشک کنید. سپس مقدمه قانون مثبت و پس ازآن سر منفی را تو جای خود انتصاب و مقاوم کنید. 

معاینه و تعویض لامپ ها

برای بررسی فانوس ها باید از یک نفر بخواهید جلوی خودرو بایستد. سپس اقدام بوسیله تست تک تک چراغ ها کنید و از همراهتان بخواهید بوسیله ظهر خودرو برود تا چراغ های ظهر را هم چک بطی ء. در صورتی که لامپی سوخته باشد، بوسیله سادگی می توانید با باز کردن درپوش پشت چراغ، بوسیله مقدر شدن فانوس ها دسترسی مشهود کرده و لامپ را تعویض کنید. اگر در خودرویی تعویض فانوس به سادگی میسر نباشد، باید به راهنمای خودرو مراجعه شود.

مطالعه فیوزها

برای تعویض فیوزهای سوخته ابتدا باید دو قوطی فیوز خودرو را پیدا کرد. معمولا یکی از جعبه فیوزها داخل سرنوشت سمت چپ پای راننده و دیگری تو کاپوت صبر دارند. برای اینکه بدانید کدام فیوز به چه بخشی تماس دارد، باید بوسیله چرک نویس ی راهنما رجوع کنید. طی جایگزین کردن فیوز سوخته هم دقت کنید که فیوز جدید دارای آمپر انطباق با فیوز قبلی باشد.

تعویض شمع ها به ازای هر ۵۰ هزاره کیلومتر 

برای دسترسی به شمع ها باید کاپوت را باز کرده و بعد کوئل را باز کنید. پس از یافتن شمع باید با آچار شمع مخصوص اقدام به باز کردن آن کنید. باید توجه داشت که شمع های نو حتما پیش از انتصاب بازدید شوند و فاصله ی بین الکترود آن ها اندازه گیری شود. فاصله ی بین الکترود شمع را با وسایل حد گیری مخصوصی بوسیله اشتهار فیلر اندازه می گیرند و عدد دقیق آن برای هر خودرو در دفترچه ی راهنما آمده است. 

برای گمارش شمع، ابتدا باید آن را با مشت داخل جای خویشتن قرار داد و تا جای ممکن سفت کرد، سپس باید با آچار شمع، آن را پایدار کرد. 

استفاده از اسکنر ODB یا دیاگ کردن خودرو 

اگر چراغ سیلی موتور خودرو پدیدار شود، برای دانستن برهان آن بوسیله یک مایه دیاگ یا OBD حاجت است. دستگاه دیاگ با استفاده از درگاهی که معمولا داخل پایین کار و مافوق پای راننده خواه درون داشبورد قرار دارد، به خودرو وصل می شود و می تواند کد خطای مربوطه را بخواند. پس از انتصاب سوکت دیاگ باید کلید خودرو را در حالت On  استراحت دهید تا اسکن کردن کد معصیت فاتحه شود.

در فداکار دستگاه های دیاگ، دستگاه کد منکر را بخاطر شما توضیح می دهد اما تو فدایی دستگاه ها تنها یک کد نشان داده می شود. باید این کد را مطلب کرده و درون سایت سازنده یا چرک نویس ی راهنمای تعمیرات مشاهده کنید. هر یک از کدهای جرم مدال دهنده ی بروز ایراد در یک پاره از خودرو هستند. کار با دستگاه دیاگ شاداب محو و هر کسی می تواند یک اسکنر OBD خریداری یواش و با خود به همراه داشته باشد.۴. تقدیر های خروجی خودرو

تنظیم باد لاستیک ها

بخاطر دانستن فشار جریان هوا مجاز تایرها باید به دیواره ی تایر نگاه کرد. معمولا سازندگان تایر حداکثر ضیق ورم حلال تایر را روی آن با واحد psi می نویسند. اگر نتوانستید این عدد را روی تایر ظاهر کنید، معمولا برچسبی درون تو یا روی رکاب سمت راننده حیات دارد که اطلاعات فشار جریان هوا تایر روی آن تالیف می شود. برای تنظیم جریان هوا تایرها مبدا باید درپوش نازل را باز کرد و فشارسنج را روی آن استراحت قسط. چنانچه عدد مدال داده شده روی فشارسنج کمتر از نمونه مجاز باشد، باید با یک کمپرسور باد تایر را تا مدل مجاز تکثیر کرد. چنانچه تنگ کردن دمل لاستیک ها کمینه تر از نمونه مجاز باشد، استعمال بنزین خودرو اضافه نمایان کرده و زندگی لاستیک ها نیز کاهش پیدا می کند.

جابجایی تایرها هر ۸ هزاره کیلومتر

یک شوفر حتما باید اطمینان نتیجه کند که تایرها داخل فواصل مشخص و ثابتی جابه جا شوند. تایرها به صورت ضربدری بی آرامی باید جابه جا شوند که تزیین آن تو لباس پشته کامل علامت داده شده است. برهان اصلی این حکم را باید در استهلاک متفاوت تایرهای جلو و عقب نشانی کرد. چون فشار شاگرد از ترمزگیری روی چرخ های جلو بیشتر است در نتیجه، آ ن ها خوردگی بیشتری نسبت به چرخ های ظهر دارند. اگر تایرها جهت دار نباشند، می توانید آن ها را بوسیله سوا جلو و عقب کردن چپ و راست نیز بکنید. اما تایرهای جهت دار را تنها باید تو موجب آج های آن ها نصب کنید.

تعویض تیغه های برف پاک کن

برف پاک کن ها از مهم ترین قطعات حمایت خودرو به حساب می روند. زمانی که تیغه ی برف پاک کن ها آسیب ببیند یا مطلع به پوسیدن کند، باید فورا آن ها را تعویض کنید. در بیشتر خودروها جدا کردن تیغه کار ساده ای است. چنانچه هنگام انتصاب برف پاک کن جدید بوسیله مشکل برخوردید، باید بوسیله دفترچه ی راهنمای تعمیرات خودرو مراجعه کنید.

مراقبت از طعم جزیی بدنه

شاید بسیاری فکر کنند که رنگ کالبد تنها برای نظم است اما رنگ نقش حفاظتی از بدنه را نیز بر عهده داری دارد و از بروز پوسیدگی جلوگیری می بطی ء. یکی از راه های مراقبت از اثر جزیی خودرو استفاده از واکس است. بهتر است هر ۶ ماه یکبار تنه را واکس بزنید. برای این کار ابتدا باید خودرو به خوبی شسته شود. پس از بی آب شدن بدنه باید واکس را روی بدنه استفاده کرد. پس از خشک شدن واکس باید با یک پارچه قامت را پاک کرد.بیشتر بخوانید:نقطه های سیاه روی شیشه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟تأثیر ویروس کرونا کنار صنعت خودروسازی فراتر از تمایل استGentex لوزی های تیره شونده با کاربری های متنوع معرفی کردن می کندفناوری شارژ بی سیم Yank Technologies می تواند دستگاه ها را در هر جای خودرو شارژ کندآشنایی با عملکرد و عیب یابی نای خودرو

شاید دوست داشته باشید:

دلایل لرزش فرمان هنگام ترمزگیری

رعشه امر یکی از ایرادهای شایع داخل خودروهااست که عوامل مختلفی می توانند سبب بروز این مشکل شوند. از رادیکال […]

اعتراض وزیر گردشگری به اطلاعیه سفر ستاد کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین برآورد […]

همه چیز درباره لاستیک خودرو

AمقالهGHAهایOOOON مرتبط راهنمای:خرید خودرو کارکرده خرید تایر جدید برای خودرو می تواند بوسیله یکی از پراسترس ترین و البته تیره […]